S E K S U E L E voorlichting 2.0

G R O T E   G E V O E L E N S

Ze zijn het gesprek van de week!!!

Vanmiddag haalde ik de kinderen van school. Jorijn wilde 'nog even blijven hangen'. Het is prachtig weer en veel klasgenootjes blijven om nog wat samen te spelen. Ik kies een plekje in de zon, tot ik achter mij hoor roepen....

"Mama van Jorijn! Kom eens..."
Ik loop onder het klimtoestel door waar Jorijn met een vriendinnetje bovenin zit.
"We hebben een geheimpje"
Ik: 'oh, wat spannend zeg!'
Ja: "Vertel jij het maar..."
Jo: "Nee jij..."
Zo gaan ze een paar keer heen en weer. Ik word nieuwsgierig. Dan besluiten ze het samen te vertellen...
Ja: "Wij hebben verkering...hihihi..."

Jorijn kijkt me stralend aan. Ik voel de vlinders die zij ook moeten voelen.
Ik: "Oh wat leuk!"
Voordat ik 'gefeliciteerd' kan zeggen, hoor ik dat het nog een geheimpje is en dat ik niks tegen haar mama mag zeggen. Ik maak de beweging van een sleutel op mijn mond die ik op slot draai en feliciteer ze. "Ik ben heel blij voor jullie!'
Even later besluiten ze om het ook samen aan haar mama te vertellen. Ik smelt en ben oprecht geraakt door hun geluk.


In de auto vertelt Jorijn dat het 'al sinds gisteren is' en ik vraag hem waarom hij dat leuke nieuws niet heeft genoemd toen we bij het naar bed gaan onze vijf fijne en blije momenten van de dag benoemen.
Jorijn:" Dat durfde ik niet"
Stiekem begrijp ik dat maar vraag hem toch. Hij kan niet echt benoemen waarom niet.
Vanavond als hij onder de douche staat met zijn lange spichtige lichaam, vraag ik 'wat je dan allemaal doet als je verkering hebt'. Ergens heb ik altijd gedacht dat dit zou komen met een jaar of acht...
Jorijn vertelt: dan speel je samen op school, of bij je thuis. Dan vind je elkaar heel lief en ga je later trouwen. En krijg je baby's!
Ik: 'wat een fijne dingen allemaal!'
Jorijn: "Ja maar mam, alleen Ja... heeft dan de baby in de buik hoort!'
Ik: 'ja dat klopt, mama's dragen de kindjes bij zich'.
Jorijn: 'Maar mam, iedereen weet op school hoe de baby eruit komt..... (stilte) maar hoe komt die er dan in?
Ik: 'hebben jullie daar op school over gepraat?'
Jorijn:" Ja maar niemand weet het! Zelfs de groep 7 kinderen niet... "
Ik: "Zou je dat willen weten?"
Jorijn: "Ja!!" heel stellig.

Terwijl hij doucht haal ik het boek van Sanderijn uit de kast. Zes jaar en we gaan het hebben over seksualiteit en seksuele voorlichting 2.0... Ik denk er niet te lang over na. Even later kruipen we met het boek op bed.  Deze geeft ook gelegenheid om nog wat vragen te stellen. Het gaat over 'kussen'. Heel voorzichtig stel ik de vraag. 'Geven jullie elkaar kusjes?'
Jorijn: 'Ja hoor mam, zo!' en hij doet het voor. Ik krijg kusjes op mijn wang.
'Dat zijn fijne kusjes', zeg ik. Uiteindelijk besluit hij dat de kusjes van haar toch fijner zijn dan die van mama. Ik bevestig dat ik dit begrijp. Want het is zo'n lief meisje.
Jorijn: 'Jij bent ook lief mam!' (opgelucht)

Dan komen we op het punt waar zijn vraag beantwoordt zal worden: hoe komt die baby erin. Tijdens het lezen geeft hij geen krimp. Hij luistert aandachtig. 'Geeft dat antwoord op je vraag?'
Hij knikt. 'Hoe vindt je dat?' Hij haalt zijn schouders op. Ik wacht even af. Dan zegt hij:
"Dus ik was eerst als een zandkorrel in jouw buik?"... Ik lach "Ja gek hè?" Hij lacht ook, want dat is toch wel heel vreemd.

"Welterusten mam, ik hou van jou! '
"Slaap lekker schat, ik hou ook van jou! '
#seksuelevoorlichting2.0 #verkering #verliefd #kinderen #seksualiteit

Reacties

Populaire posts