De Informatieavond


De eerste informatieavond op school! Het is wel heel bijzonder om ineens aan de andere kant te staan. Ook wel spannend.

De avond was van 19:00-20:00 uur. Een avond om de papa's en mama's kennis te laten maken met de dagelijkse routine in groep 1/2. Sommige dingen veranderen niet door de jaren heen. Ik herkende meteen de dagritmekaarten van Dagmar Stam, die blijven onlosmakelijk met elkaar verbonden in de kleuterklas. De bordjes voor de momenten waarop de kinderen naar de wc gaan. Zo ook de Inloop, elke morgen van di t/m vrijd. De kinderen beginnen bij binnenkomst in groepjes en niet in de kring. Behalve op maandag, want dan is er na het weekend voldoende te vertellen!

De kinderen hebben heel veel 'huisdieren' in de klas. Hak en Plak, Sjoerd de rekenwoerd, e.a. Ze wonen in de Letter- of de Rekenflat. Het is de methode Onderbouwd. Wat een geweldig leuke methode! Deed mij meteen terug verlangen naar de onderbouw, ... (wie weet ooit). De dieren helpen de kinderen met de oefeningen vaan taal en rekenen. Uiteraard hebben we een demo gezien van juf met de kinderen die gisteravond met hun papa en mama mee waren. Onze zoon sliep al bijna boven zijn bord, ... Onderbouwd leert kinderen ook klanken uitbeelden, het is gebarentaal, maar niet zoals de doven en slechthorenden deze gebruiken.
Leefstijl leer de kinderen omgaan met emoties, gedrag, samen werken, sorry zeggen. Jikke de Vos helpt de kinderen daarbij. Daarnaast is Continu Verbeteren een rode draad in de school. Samen werken aan kwaliteit en gedrag. Samen hebben de kinderen in de eerste weken een doel en een missie bedacht. Deze hangt zichtbaar in de klas.
Bij de inloop worden gerichte activiteiten aangeboden. De kinderen zien aan hun kleur, waar ze 's morgens beginnen. Vanmorgen mocht Jorijn beginnen op de computer. De rollen zijn weer omgedraaid! In mijn tijd wisten de kinderen al meer van de pc dan wij. Nu de Ipads de intrede hebben gedaan, moeten ze weer leren met een muis om te gaan. Toen juf aan Jorijn vroeg om 'de muis te pakken', stapte hij van zijn stoel en haalde Muis uit de knuffelmand, whahahahaha! Ook hier werken ze met het digibord. Helaas was de techniek in mijn jaren kleuterjuf nog niet zo ver. Wat een verrijking!

De kinderen hebben elke week een weektaak. Daarbij horen de dagen van de week die elk een kleur hebben. Maandag - rood, Dinsdag - oranje, Woensdag - geel, Donderdag - groen en Vrijdag - blauw. Ze hebben twee taakjes per dag en als ze die hebben gedaan, geven ze het hokje onder de taak de kleur van de dag. Overzichtelijk! Jorijn schrijft hier inmiddels zijn eigen naam boven! Hoe stoer is dat! Hij weet al een tijdje hoe zijn naam eruit ziet en zoekt elke morgen zijn eigen stoel.

Gym hebben de kinderen 1 keer per week van een vakleerkacht in de Grote Gymzaal. Morgen voor het eerst! Dat is natuurlijk heel stoer, maar ook wel spannend. Jorijn vindt het vast geweldig!

Nu hij naar school gaat heeft hij een abonnement op het kindertijdschrift Rompompom. Als hij straks 4 is geworden gaat hij op zwemles. Hij wordt hard groot!

Reacties

Populaire posts