De raad die het Gouden Ei is,...

Zindelijk worden. Dit gaat bij elk kind anders en elke ouder ervaart het anders. Dus goede raad is moeilijk te verkrijgen. Wat voor het ene kind werkt is nog niet zo voor het andere. Maar bij onze oudste begin ik nu toch wel een beetje wanhopig te worden. En wacht ik stiekem wel op de raad die het gouden ei  voor me is.

Hij gaat op de wc plassen, soms met wat aanstuur en zeg dat hij moet plassen. Anders heeft hij het te druk met alles en komt dan net op tijd om geen natte broek op te lopen. Met de 'hoopjes' in dubbele zin, lijkt het kwartje maar niet te vallen.... Op de groep weet hij dit handig te omzeilen en gebruikt dan in de avond zijn slaapbroekje om het te doen. Maar wanneer dit niet lukt, omdat hij niet hoeft, gebeurt het geheid de dag erna, in zijn broek. Ondanks herhaaldelijk op de wc/potje zetten , hem erop wijzen. Het ergste is
dat hij het ook daarna niet zegt.

Na de vakantie mag hij naar de basisschool en heeft twee weken geleden kennis mogen maken met zijn nieuwe juffen. Hij kan niet wachten totdat hij naar school mag. Hij vraagt geregeld en de bouwhoek is het mooiste wat school  met zich meebrengt. Zijn zindelijk hebben we niet besproken met de juf. Want ja, ik geloof dat  voor mij, dat mijn grootste zorg is. Hij ging daar keurig op tijd naar het toilet, natuurlijk voor de kleine boodschap.
We zijn hem al een jaar aan het coachen om op de wc/pot zijn hoopjes te doen, maar tevergeefs. Heel soms een enkel klein succesje. Maar na uitgebreid prijzen, stickers plakken, dansjes, .... en zelfs over correctie, gaat het de volgende dag weer mis. We proberen hem vertrouwen te geven, leggen uit dat grote jongens naar de wc gaan.

Na de meest gehoorde tip:” het gaat vanzelf als het kind er aan toe is”, begin ik echt te geloven dat ons kind een uitzondering is. Hij wordt over 8 weken 4 en ik heb gezegd dat als hij 4 wordt elk kind kan plassen en poepen op de wc. Je hoeft daar niks voor te doen, dat gaat vanzelf. Lekker makkelijk is het motto waar hij mee leeft. De was stapelt op met de vieze broeken en leuk is anders.

Als je al een jaar poepbroeken staat uit te spoelen, schiet het een keer verkeerd. Vandaag ben ik boos op hem geweest en hem gezegd dat mama het zat is, dat het hoog tijd wordt dat hij naar de wc gaat, omdat ik hem er anders de volgende keer in laat lopen. En voordat er geroepen wordt: 'boos worden heeft geen zin', .. dat is lang en breed bekend. We zijn en blijven mensen en deze mama is er nu wel een beetje wanhopig van.

Reacties

Populaire posts