"WAAROM"?

Het belangrijkste woord in mijn nieuwe fase! Papa en mama hebben inmiddels rode oren van mij, hahahah!

Ik praat de hele dag, vanaf het moment dat mijn oogjes open gaan, tot het moment dat ik ze niet langer open kan houden. Hele verhalen vertel ik en nu is de 'waarom-vraag' daar een heel belangrijk onderdeel van geworden. Daar waar papa en mama denken dat de vraag beantwoord is, heb ik nog weer een vervolgvraag: 'Waarom'? Soms duurt zo'n gesprekje al gauw 3-5 minuten.

Tijd
Ook ik heb een ontwikkelrapport gekregen en ik heb erg mijn best gedaan! In het rapport is te lezen over mijn ontwikkelgebieden: motorisch, cognitief, taal en sociaal-emotioneel. Mijn juffies schreven erbij:
"Lieve Jorijn, Wat gaat het toch ontzettend goed op de groep. Je hebt elke dag je mooie Cars-tas mee met daarin elke keer iets leuks waar je af en toe mee wilt spelen. Maar je vindt het geen probleem als het weer in je mandje moet als we aan tafel gaan.Verder speel je het liefst met Jorden met de auto’s en de treinbaan.
Buiten op de fiets ga je ontzettend hard met het trappelen met je voeten. Af en toe trap je wel met je voeten op de trappers, maar als jou dat te langzaam gaat ga je toch snel weer verder met je voeten lopen/rennen. Ook word je nu een beetje ondeugend bij ons op de groep. Je gaat steeds wat meer kattenkwaad uithalen. Maar je geeft wel altijd eerlijk toe dat je iets hebt gedaan en dat vinden wij fijn"


We herkennen het helemaal en vinden het heerlijk om te lezen dat Jorijn zichzelf is op de groep. Over anderhalve week hebben we een 10-minuten gesprek op de groep. We vernemen ook dat het langzaam tijd wordt dat hij straks naar de basisschool gaat. Nieuwe uitdagingen! Ook hier merken we dat hij vaker rebels is, soms kan hij even heel erg kwaad worden, dan zit hij te schreeuwen op zijn stoel. Gelukkig is het van korte duur en is het weer uit zijn systeem!

Zindelijk
Waar hij het soms nog moeilijk vond om op tijd op de wc te gaan voor een grote boodschap, merken we langzaam dat het makkelijker wordt! Hij is dan supertrots, want hij heeft zelf een doel gekozen om te behalen als er geen ongelukje meer is. Die is er ook niet meer omdat hij zichzelf had aangeleerd bij het naar bed gaan een poepje te doen (in zijn slaapbroekje), ... Even dachten we ons doel voorbij te schieten. En zo ineens gaat hij al twee dagen op de wc! En het lukt hem ook! Meteen plakken we een sticker, meten het breed uit en benadrukken zijn doel: een bord en bestek set van Cars! Deze hangt groot op de koelkast!

Uiteindelijk komt het dus inderdaad 'vanzelf' goed! Op naar de GROTE school!

Reacties

Populaire posts