Logopedie


In november werd Jorijn door de logopedist van school getest. Ze belde ons over de uitslag. Haar conclusie was dat hij moeite had met:

- v/f  = s
- g    = s
- sch
- sn
- r

Vanuit school lag er meteen een lading op logopediesessies. Ik mag dan bij tijden eigenwijs zijn, in bepaalde gevallen komt mij dat erg goed van pas! We hebben hem niet meteen aangemeld voor logopedie. Niet omdat ik niet het beste wil voor mij zoon. Omdat kinderen niet allemaal hetzelfde 'gemiddelde lijntje volgen'. Jorijn is een pienter mannetje en ik wist zeker dat hij dit zelf zou gaan doen, op zijn moment. Soms vind ik het als ouder en leerkracht beangstigend te zien wat kinderen al moeten kunnen. De verwachtingen en de eisen zijn hoog. Niet alleen op school.. (in mijn eigen blog kom ik daar nog op terug)

In januari had hij de v/f/g/sch onder de knie! De letter r is al heel lang geen L meer, klinkt nu als een veredelde 'h'. Als hij zes jaar is zou hij deze goed moeten beheersen. We gorgelden al met water.
Naast de R heeft Jorijn last van chronische verkoudheid. Hierdoor praat hij meer voor in zijn mond. Dit maakt ook de r lastig voor hem. Om te voorkomen dat hij het zelf als 'een probleem' gaat ervaren, voor hij naar groep 3 gaat, hebben we een intake gehad met een hele leuke logopediste! Zij gaat hem ondersteunen in het laatste stukje. Jorijn maakte haar meteen een compliment afgelopen woensdag: 'Ik vind je mooi!' Hahahaha! Over 2 weken mag hij weer, ondertussen blijven we oefenen met gorgelen ;-)

Reacties

Populaire posts