Dag lieve kleine grote vent,

Dag lieve kleine grote vent,

“Ik wil vandaag mijn Cars-shirt mam” zei je vanmorgen toen je opstond. In groep 2 moet je natuurlijk op je allerbest de klas in.

Vrijdagmiddag daar ga je dan. Muis, je knuffel blijft thuis,.... Wachtend tot jij weer vrij zult zijn. Ook dat is leren loslaten, de weg naar zelfstandigheid. Nu je in groep 2 zit ga je ook op vrijdagmiddag naar school. Samen hebben we met Tije en Fenn een boterham gegeten tussen de middag (twee en een cracker kaas!). Dan brengen we je weer naar school. Je broers willen het liefst wel blijven, ...aan dat lege-nest-syndroom wil ik nog niet denken.

Het blondste blond

De hele vakantie heb je gevraagd hoe lang het nog duurde voordat je naar groep 2 zou gaan. De hele vakantie ging over 'groter' worden. En de hele vakantie heb ik nog veel meer dan normaal naar je gekeken. Ik genoot van je ontelbare kusjes. Ik keek naar je blondste blonde haren en ik hoorde jouw liefste lieve kinderstem. De lieve woordjes die je zei, de grapjes die je maakte. Je heldere schaterlach.

‘Met elke mooie stap die jij in 
je leven zet, 
word je meer en meer jezelf’

En meer nog dan normaal greep ik je vast en wilde ik dat ik je nooit hoefde te laten gaan. Niet naar groep 2, niet op kamers, nooit uit mijn leven. Jij altijd klein en ik altijd jouw allerliefste mama. Want weet je, met elke mooie stap die jij in je leven zet, word je meer en meer jezelf. Zul je meer en meer vertrouwen op je eigen intuïtie, word je meer en meer volwassen. En ik wilde dat ik in je hoofd kon kruipen, dat ik een plekje vooraan in je hart zou krijgen, dat ik voor altijd je hand vast mag houden.

 

Stralend je toekomst tegemoet

Jij bent zo trots, nu je naar de grote school gaat. In jouw ogen begint het echte leven nu. Over een tijdje kun je lezen, zul je schrijven en wordt jouw wereld een stuk groter dan ie ooit is geweest. Er zullen vast momenten komen die niet leuk zijn. Momenten waarop je onzeker zult zijn over wat er gebeurt, onzeker over vriendschappen, onzeker soms over jezelf.

 

Ik zal er voor je zijn

Weet dat ik dan gewoon op je bed op jou zit te wachten. Armen en oren open. Ik zal naar je luisteren en je vasthouden. Net zo lang tot je weer met jouw stralende ogen de wereld in stapt. Net zoals je nu alweer 2 weken in de wereld van groep 2 rondstapt. Ouder word je elke dag. En hoe ouder je wordt, hoe sneller de dagen zullen gaan en hoe meer je jong zult willen blijven. En ik weet zeker dat je op een dag een geweldige vader zult zijn. Dat ik dan oma word, vergeet ik voor het gemak maar even...


Al vijf hoor!

Gisteren nog lag je vers geboren op mijn buik. De wereld om ons heen verdween en al wat er bestond waren jij, papa en ik. Je gaat naar de grote school en voel ik me meer moeder dan ooit.
Ik hou van jou lieve kleine grote vent. Groei door tot in de hemel, wordt de grote versie van het geweldige mensje dat je nu al bent en blijf alsjeblieft voor altijd mijn kleine, kleine mannetje.

Ik teken het liefst jouw leven uit, vol lieve mensen, bijzondere momenten en geluk dat van je af spat.
Natuurlijk werkt dat niet. Je bent bijna vijf nu. “al vijf hoor” in jouw woorden. Je vindt me soms een stomme moeder. Je vindt soms dat ik hele domme grappen maak...

Vanavond bij het slapen gaan verbaas ik me over hoe groot je bent en verlies ik mezelf een mengelmoes van trots, weemoed en pure moederliefde.

Lief klein groot heerlijk kind van me. Mijn eerste kind. Blijf alsjeblieft lachen. Voor altijd lachen. Want dan blijf je jong van binnen en zal de tijd je nooit in halen.


Liefs, mama (en papa natuurlijk ook)


Reacties

Populaire posts