Mama, als jij...

... een ontroerend gesprek met mijn oudste zoon vanavond aan de keukentafel...

"Mama, als jij dood gaat, .. komt er dan een nieuwe mama?"... !!! BAMMM !!! Zo, die kwam binnen.. Met grote ogen keek hij mij aan en in de tussentijd waren er al 10 antwoorden gepasseerd in mijn hoofd...

Er wordt met de kinderen op hun niveau overal over gesproken, maar dat zo'n zwaar onderwerp op de tafel zou liggen, had ik nu nog niet verwacht. Mijn eerste vraag was dan ook: "Hoe kom je daarbij?" Zijn reactie was": "Nou, gewoon..." Ik heb hem eerlijk geantwoord, dat het niet zo hoeft te zijn dat er meteen een 'nieuwe mama' komt, dat het dan vaak zo is dat papa een poosje alleen voor hem en zijn broertjes moet zorgen. Toen zei hij, terwijl de tranen in zijn ogen opwelden: "Maar als je dood gaat mama, kom je dan niet meer terug?"...
Nee schat, als iemand dood gaat, komen ze niet meer terug... Toen braken de tranen door bij ons mannetje, want dat begreep hij wel. "Maar dan ga ik jou zo missen, mama!!" Ook bij mij rolden de tranen over mijn wangen. Nooit eerder heeft Jorijn mij zo diep geraakt. Hij sloeg zijn kleine armpjes om mij heen en ik heb hem uitgelegd dat het 'nog lang niet mijn bedoeling is om dood te gaan', dat ik hem en zijn broertjes ga zien opgroeien en oma wil worden, ...

Hij sloot af met de mededeling dat 'als ik dan oma ben, hij mij Ro gaat noemen', ... Goed schat, jij mag mij Ro noemen als ik oma ben!

Reacties

Populaire posts