DAG BASISSCHOOL, HALLO VO

 



Ik ben zo'n emo-moeder, je kent het
Wakker in bed, buikpijn en onrust
Voor die schoolreis; eerst 1, dan 3 en vervolgens 4 hele dagen!
Te grote zonnebril, 's morgens bij de bus
Ik ken mezelf, die tranen die vallen, dus? ...
Die navelstreng die iedere keer weer een stukje rekt,
Het trekt, met iedere stap naar loslaten, zelfstandigheid en zelfredzaamheid

Groeien en ontwikkelen gaat over hoe goed je jezelf kent
Over grenzen, jezelf pushen, zoals dingen doen waar je nog niet zo goed in bent
Nu weet je dat je meer bent, dan een kind met een label
Een vast rapport, met hokjes waar jij niet in past
Je hebt laten zien wat het waard is om door te zetten
Als je in je dromen gelooft en jezelf belooft
Dat je andermans verwachtingen mag trotseren
En je nooit laat definiëren, door een label

Stop nooit met hopen en dromen
Dan ligt de wereld voor je open! 


Tije heeft er veel moeite mee dat hij zijn grote broer straks niet meer ziet op school

Ook opa's en oma's waren uitgenodigd! Wat spannend! 


Jorijn was 'opa Govert', de hoofdrol in de musical Camping alles Went. Een campingbaas die er, ondanks tegenwerkingen van de gemeente (die hem weg wil hebben voor een luxe resort), het beste doet voor zijn campinggasten. Dat doet hij samen met zijn kleindochters. Hij deed het fantastisch en even dacht ik terug aan Radio Flierefluiter, mijn eigen groep 8 musical van bijna 35 jaar geleden, ...

Mijn eerste kind verlaat de basisschool, een mijlpaal en een moment om bij stil te mogen staan. Tien maanden geleden startten we het jaar met het feest van Jorijn en Rohan voor de hele klas, op de zeilclub. En zo zwaaien ze af en springen ze het VO tegemoet, ... Drie weken mocht ik met groep 8 werken aan het decor en wat is het prachtig geworden! Zoveel creatieve kinderen en kinderen met fantastische ideeën. Het was een heus feestje! 

Ik mocht de avond sluiten met bovenstaand gedicht. Daarmee begon voor groep 8 woensdagavond de zomervakantie. In september start een nieuw avontuur. Jorijn gaat naar de Havo, samen met vijf van zijn klasgenoten. 

Aju paraplu! 



Reacties

Populaire posts