EEN NIEUW TIJDPERK

 


Hij vond het spannend en zenuwachtig liepen we samen naar school. Zijn hand(je) in de mijne. Precies zoals 8,5 jaar geleden, toen hij voor het eerst naar school ging. 

Het was de avond van het Schooladvies gesprek. Ik wilde geen 'verwachtingen' hebben, of nerveus zijn. Toch was ik het ook, net als hij. Jorijn heeft zichzelf lange tijd geleden al een doel gesteld met een pad om dat doel te bereiken. Hij wordt LEGO-ontwerper bij de LEGO-groep. In zijn spreekbeurt van dit jaar heeft hij hierover verteld en wat daarvoor nodig is. Helaas is het in NL zo dat je zonder een diploma nergens komt. Je zult je in dit (demente)onderwijsbestel moeten schikken. Uiteindelijk zal hij er ook komen, zonder dat 'papiertje', wat in mijn beleving enkel een concurrentiebeding is. LEGO-ontwerper is hij al, nu straks het pad bewandelen naar de betaalde functie.  

Mijn gedachten zaten meer bij 'onderschatting' en dat school enkel zou kijken naar het LVS (leerlingenvolgsysteem) - prestaties die hij de afgelopen jaren heeft behaald. Dit is maar een minimaal stukje van het kindbeeld. Nog belangrijker zijn kwaliteiten en talenten van kinderen: hoe leren ze, hoe is hun doorzettingsvermogen, als ook hun intelligentie. Lesstof kan moeilijk zijn, maar ook te makkelijk, wat invloed heeft op school resultaten. Cito's blijven een momentopname. Nou heb ik sowieso een aversie tegen toetsen, ieder kind langs de zelfde meetlat en door dezelfde mal proberen te duwen. Scholen schreeuwen 'inzet op verschillen', maar in de praktijk gebeurt dat niet. Uit het intelligentieonderzoek van Jorijn is gebleken dat hij een gemiddelde tot boven gemiddelde intelligentie heeft. Wat we de afgelopen jaren ook hebben geleerd is dat Jorijn beter rechts georiënteerd leert, andere leerstrategieën heeft. Dit jaar startte gr.8 met nieuwe Cito's: Kind in Beeld. Jorijn kon deze niet maken met leesondersteuning, die hij vanuit zijn 'dyslexie' mag hebben. 'Onze computers zijn daar (nog) niet op ingericht', was de reactie van de leerkracht. Dat mag nooit ten koste gaan van het kind! Mijn mond viel open, want op dat moment was al bekend dat zijn resultaat geen weergave zou worden van zijn kunnen. 

Begrijpend Lezen en Rekenen zijn de belangrijke pijlers voor de keuze van het VO. Rekenen kan Jorijn enorm goed en daarbij zat hij al boven de "HAVO-norm". Begrijpend Lezen was gedaald t.o.v. gr.7, precies zoals we voorspeld hadden. De missende ondersteuning hebben we nogmaals benoemd en deze afgezet tegen de resultaten die hij het afgelopen jaar heeft laten zien. De Cito mag niet leidend zijn. Voor mij als leerkracht en ouder was dit een tenenkrommend gesprek met mijn tong tussen mijn tanden. 

Het voorlopig advies dat Jorijn kreeg, in gr.7, was KBL/TL. De leerkracht vond namelijk dat met zijn 'leesproblematiek en dyslexie-label', hij beter met zijn handen aan de slag kon, .... Zijn huidige leerkracht ziet hem beter, ziet zijn doorzettingsvermogen, zijn potentie en inzet. Juist dankzij, zijn eigen manier van leren. Zijn Schooladvies is op dit moment, TL/HAVO. Met nog een halfjaar te gaan, "kan dat zelfs een HAVO advies worden", volgens zijn juf. Het doet er niet toe, met dit 'advies' kan hij naar de middelbare school van zijn keuze (toch best bizar, dat dit hangt op een schooladvies). Daar krijgt hij straks 2-3 jaren de tijd om te bekijken wat het beste bij hem past. Kan hij vakken op MAVO en/of HAVO doen. Pas na 2 jaar gaat hij meer vakken van het één of het ander doen. We vonden dit allemaal een groot voordeel dat hij niet meteen in een 'hokje' werd geplaatst. De school heeft een heel lovend traject voor leerlingen met een 'dyslexie-verklaring', die anders leren. Jorijn was daar zelf heel enthousiast over tijdens de Open Dagen, want hier heeft hij al die jaren nooit begeleiding gehad, noch werd hem de gelegenheid geboden het op zijn Eigen Wijze te doen. Op deze middelbare school krijgt hij in jaar één, 2 vreemde talen: Duits en Engels. Op de andere scholen waar we gekeken hebben, begonnen ze soms zelfs met drie, ook nog Frans... Laten we starten met 2.

Zijn maatje (en nog enkele andere klasgenoten) gaan straks ook naar deze middelbare school. Ze kunnen fijn samen fietsen. Iets wat moeders best spannend vindt, want de middelbare school is niet in Lelystad, ... Iets met (weer) leren loslaten. Het duurt nog een half jaar, ... straks in de vakanties maar een paar keer zelfstandig fietsen. 

Reacties

Populaire posts