“Creativiteit is intelligentie die plezier maakt.” – Albert Einstein

 


Creatieve mensen hebben ook geen rommel, die hebben overal ideeën liggen. Deze hangt sinds een tijdje op je kamerdeur, want de LEGO ligt bij jou overal! 

Mooie daarvan is dat jij altijd precies weet wat je hebt en waar het ligt, ... dat verbaast ons keer op keer. Je bent twaalf inmiddels, een hele vent! Nu zien we ook af en toe de puberteit opkomen. Een andere teit, maar man wat gaat het nu ongelofelijk snel... Je zit in groep 8 en inmiddels hebben we de informatieavonden van het Voortgezet Onderwijs bezocht. Zei ik dat hardop? Ja, het is echt waar en met een glimlach en een traan denk ik terug aan die eerste schooldag. 

Je kleine kleuterhandje stevig in de mijne, liepen we het 'grote schoolplein' op. Wat was het spannend! Je had er ook heel veel zin in. Dat zien we ook nu weer. Klaar voor een nieuw avontuur en nieuwe mensen om je heen. Je lijkt al zo groot, inmiddels reik je tot mijn neus. Toch lijk je dan op die grote nieuwe school, ook nog even heel erg klein. Je weet zelf heel goed wat je wilt en nog meer wat je zeker niet wilt. Eén ding stond al vast, jij wilt absoluut niet naar het VO hier in Lelystad. "Daar zie ik mezelf echt niet, mam." Je bent een gevoelskind, net als je moeder. Als ik inmiddels iets geleerd heb, dan is het dat ons gevoel vaak een juiste raadgever is. Waar ik best nog meer naar mag luisteren en (misschien nog wel meer) naar mag handelen. Het VO hier in Lelystad heeft (nog) geen goede naam.

Het is een ware leerfabriek, groots met de mooiste en nieuwste technieken. De school is met het 2e jaar bezig, maar heeft geen uitstraling, geen sfeer, ... het is een kale, lege, klinische blokkendoos. Steriel. Voor een school met de modernste technieken, hebben ze de devices voor de leerlingen (nog) niet op orde en starten ze met 4 talen in het eerste jaar. Voor Jorijn, die meer tijd nodig heeft de stof eigen te maken in aansluiting op zijn leerstijl, zijn dat twee grote nadelen. De school ondervindt daarnaast enorme hinder van de reputatie in het 1e jaar. Veel uitval, gymlessen die nog niet in het eigen pand gegeven kunnen worden, veel opstootjes en zelfs heftige mishandeling van leerlingen onderling. Dus keken we voor een school ook buiten Lelystad. We bezochten scholen in Dronten en Harderwijk. Van één van de scholen was Jorijn meteen super enthousiast (en wij stiekem ook). Een enorm warm, kleurrijk gebouw, met veel werken van leerlingen. Er liepen docenten die gepassioneerd en enthousiast vertelden over hun samenwerking met de leerlingen. Ze konden meteen van alles testen, vragen stellen en sfeer opdoen. De introductie werd gedaan met een zakje LEGO, waar ze een eendje van moesten bouwen.... Jorijn zou de week erna zijn spreekbeurt doen over zijn 'toekomstige droombaan als industrial designer bij LEGO'. Over de leerroute die hij moet afleggen om daar te komen en welke vakken, kennis en ervaring hem daarbij gaan helpen. Die LEGO steentjes waren voor hem de bevestiging dat dit de plek is waar zijn leerroute zich vervolgt. Hij gaf aan dat hij die avond in elk geval naar de uitleg wilde over 'eigen leerbehoeftes en dyslexie'. Om een goede keuze te maken, vindt hij het van belang te weten, op welke vlakken en hoe hij hulp kan verwachten. Zo super trots en enigszins verbaasd keek ik hem aan toen hij dat zei. Hij is al verder soms dan ik denk, ... 

Inmiddels zijn de informatieavonden achter de rug, heeft hij op de school van zijn keuze zelfs als een middag meegedraaid! Ze kregen Engels, Wiskunde en LO (gym). Ondanks dat hij Engels erg lastig vindt, kwam hij enthousiast thuis. Het helpt hem enorm, dat hij weet waarvoor hij het doet. Die toekomstbaan als model ontwerper bij de LEGO-groep. Nog even en de kerstvakantie start en dan zit de helft van zijn laatste basisschooljaar erop, ... 

Oh jongens STOP DE TIJD! 


Reacties

Populaire posts