Dag groep 3, hallo groep 4!


Terwijl juf de hoofden telt
Een laatkomer
naar de bus toe snelt

Roep ik gedag
Maar je hoort
me niet
En hoop ik
zwaaiend 
dat je me ziet

Nu ik niet boven
het geluid uit kom 
van het monotone 
busgebrom

Oh, als je eens wist
Hoe ik je al mis
De busreis
een hele belevenis

Je vindt een plekje
bij het raam
En ik roep nog eens 
hard je naam

Waarop je me ziet
En straalt voor tien
De mooiste attractie
....
Heb ik 
al gezien
...

(Lentezoet)
 
Trots kwam je gistermiddag met je rapport uit school. Quasi denk ik: hoe ben je plots zo groot geworden? Hoe heeft het zo snel kunnen gaan? Wat is er het voorbije jaar in godsnaam gebeurd dat jij nu al zo groot bent?Je bent bijna zeven en mag naar groep 4!
Ik neem elk schooljaar de eerste dag vrij om met je mee te gaan, wat best stom is want je rent heel enthousiast voor me uit naar je vrienden die je miste in de vakantie. Afgelopen jaar was dat anders: je bleef dichtbij en hield mijn hand vast. Het was spannend en misschien ook wel een beetje eng. Na de vakantie een nieuwe school, met nieuwe kinderen. 'Wat vinden die van mij en vind ik hen wel leuk?' Tot aan december heb je erg geworsteld met jezelf. Je liep vaak alleen over het schoolplein in de pauzes. Dat vond je heel naar. We hebben er veel over gepraat. Ineens veranderde er iets (was het kwartje gevallen?), we weten het niet precies. Je kwam thuis met verhalen over voetballen in de pauzes, met de jongens uit de klas. Je kreeg een klik met Jasmijn en de eerste verliefdheid is een feit. "Zes is de nieuwe zestien". "Mama, wil je van ons foto's maken? Dan kan ik er één aan Jasmijn geven en maak ik zelf het fotolijstje! Want straks is het vakantie en dan zie ik haar niet, ..." (Ik vind je zo lief, wat boft ze met jou!) Natuurlijk maak ik foto's! Wat was dat leuk!










Nu ga je voor mij aan het schoolplein op. "Dat regel ik zelf wel, mam. Breng jij Tije en Fenn maar weg!" Ik krijg wel steeds een zoen en 'tot strakjes mam'.
Je lijkt steeds meer op mij. En dat is gek, want jij bent een hij en ik ben zij. Toch is je oogopslag en je karakter, 100% mij! We delen vaak dezelfde gedachten en hebben maar 1 blik nodig om elkaar te verstaan. Samen spelen en stoeien, gaan fietsen en zwemmen! Ik houd met heel mijn hart van jou.

Maar de laatste tijd heb ik het toch een beetje moeilijk "je wordt toch zo groot".. Het gaat plots wel heel erg rap. Je bent verliefd. Ja verliefd, voor de eerste keer. Je fluistert lieve woordjes in haar oor, als jullie samen spelen. Lopen hand-in-hand naar school. De stapel liefdesbriefjes is niet meer over heen te kijken.Vanmorgen stapte je in de bus, bijna zonder kus, want je had er zo'n zin in! Een week lang heb je er naar uitgekeken.

Jij mag met een blij en trots gevoel terugkijken op het afgelopen jaar! Wat ben je gegroeid! Je zelfvertrouwen en je levenslust hebben echt een vlucht genomen. Je leerde lezen, schrijven, rekenen. Je doet het allemaal! Je hebt geleerd te vertrouwen, fietsen deed je ook niet in één dag. Ook haalde jij dit schooljaar je A en B en zwem je volgende week af voor C. Na de zomer ga je naar groep 4, en ik slik nog maar een keer.

Ik wou dat ik de tijd even kon stoppen en dat je mijn kleine ventje kon blijven, nog voor heel even.

Reacties

Populaire posts