Naar groep 3

Daar ging ons mannetje maandagmorgen Back2School! De eerste dag in groep 3 op de nieuwe school.

Hij was er helemaal klaar voor! Vrijdag geshopt samen voor schoolspullen. Een broodbak met ruimte voor groente en fruit voor de lunch, een stoere rugzak en nieuwe kleren (want die maken ook de kleine man). Stralend kwam hij 's middags uit school. 'Het was echt cool, mam!' Tja, ook dat is nog iets waar ik aan moet wennen, .. mijn nieuwe naam: MAM (het klinkt al zo 'volwassen') Onze man wordt groot en dan gaat MAMA automatisch over in MAM. Langzaam went het en geniet ik even extra als ik hem 'Mamaaaa', hoor roepen.

Fietsen
De eerste dag thuis na de vakantie, .. Jorijn wil zijn fiets uit de schuur en wij kijken elkaar aan. Vroeg hij nou om zijn fiets? Papa wist niet hoe snel hij bij de schuur moest zijn en trok de stalen ros uit het stof.
Jorijn keek lang niet naar zijn fiets om. Hij vond het spannend... Rechtdoor fietsen ging prima alleen, maar die bochten dat is toch écht iets anders! We drongen niet aan en probeerden hem hierin zijn eigen moment te laten kiezen. Nu vroeg hij er zomaar om en wij grepen dat meteen aan. Hij stapte op, reed de brandgang door, ...
en trapte het blok ROND alsof hij nooit anders had gedaan!!! Toen we hem vroegen naar zijn motivatie zei hij heel droog: 'Nou mam, dat is toch logisch? Ik had even rust nodig van de vakantie!' En zo lijkt het ook echt te zijn!

In twee dagen fietste hij met ons door het verkeer en nu rijdt hij zelfs de wijk door. Het geeft hem enorm veel vertrouwen en zelfstandigheid. We zien hem groeien. Voor mij soms lastig om hem zo snel groot te zien worden nu. Tijdens de vakantie zwom hij zonder problemen het diepe bad heen en weer, dook, maakte koprollen, ging van de glijbaan. Het doet me zo goed om hem zo vol vertrouwen te zien (iets waar ik zelf in mijn jeugd een groot gebrek aan heb gehad), mijn kleine 'grote' en vooral stoere man. Dit brengt hij ook over op zijn broers. Naast zorgzaam is hij een voorbeeld. Geduldig legt hij nog eens uit hoe het moet, moedigt ze aan of helpt. En zitten ze teveel in zijn comfort zone? Dan is het oorlog in de tent.

Mijn drie temperamentvolle mannen. Soms zijn hun driftbuien best lastig en tegelijk zijn ze ook zo mooi!


Heel soms slikt mijn moederhart nog eens een keer (ik kijk hem trots na als hij wegtrapt voor zijn 8e ronde), ... hij is bijna zes.

Reacties

Populaire posts